بوساء مصر ينافسون بوساء فرنسا علي مسرح القومي
بوساء مصر ينافسون بوساء فرنسا علي مسرح القومي .. فقرا في بعض يعني
مش عايز تشوف مسرحية ؟
او حتي تعدي كده من جنب المسرح القومي بالعتبة ؟
ولا يهمك يا عم .. عادي .
ولكن الاخراج بسيط وجميل وعمري ما هانسي المشهد الرومانسي بين ماريوس وكوزيت وابونين .. بصراحة اعتبره من اهم المشاهد الرومانسية التي تم اخراجها علي خشبة المسرح المصري .. ايقاع المشهد وحركة الممثلين .. الولد الذي ارتبط بالبنت التي رآها أول مرة والفتاة الاخري التي تحبه ولم تخبره ... وطبعا اشيد بالتمثيل .... وعجبني قوي التمثيل لانه مكنش اوفر وكان طبيعي والممثلين كلهم عجبوني وطبعا دي غريبة اني اخش مسرحية متأكد إن الممثلين اوفر جدا طبعا لانه نص كلاسيكي ..كمال سليمان ممثل قوي أدي دوره بلياقة الأمير الذي كان فقيرا .. ويحي احمد القائد الذي ظلم البطل فقدم دوره بحساسية الحفاظ علي القانون وكره من يتعدى عليه وشعوره بالقهر عندما اكتشف ان من يبحث عنه طوال العمر كان مظلوما .. أماني البحطيطي أجادت دور الفتاة التي تربت بين اسرة تسعي لجمع المال حتي وان كان علي حساب أشخاص اخرين وبين ان تضحي بحياتها من اجل حبيبها .. وولاء فريد التي قدمت دور أمها ... وأبوها كان خالد النجدي فقدا اجادا الاثنين دورهما وببراعة وهذا الاخير الذي اضحك صالة العرض وسط البؤس والكابه فقد كانت مهمة خالد صعبة واندهش كيف لم ينتبه له احد من رجالات السينما في دوركوميدي كبير وايضا الممثلة نرمين زعزع عجبني أداؤها كتير وكانت تتحرك علي المسرح بنشاط وحماس .. وبصراحة كل الممثلين كان عندهم الحماس ده مثل الفنان مصطفي طلبة ولا انسي الشباب جميعهم كان يؤدون دورهم ببراعه مثل تامر الكاشف وهاني سعد ومحمد علام وريهام درويش .. الديكور لصبحي السيد فقد كان متناسق جدا لطبيعة العرض والإضاءة كانت متماشية مع الصورة التي صنعها هشام عطوة مخرج العرض اما بالنسبة للموسيقي كانت جملة واحدة تتكرر فلم تعجبني لانها تشبه موسيقي مسلسلات الساعة 7 وربع كيف نختار عرضا بأسماء فرنسية وإيقاع فرنسي وموسيقي شرقية جدا ؟ فهذا لم يعجبني .. وهناك النص الذي أعده أسامة نور الدين عجبني فيه التنوع بين اللغة الفصحي والعامية وكان ظريف جدا محستش بانه بينقل بين الفصحي والعامية خالص .. لكن هناك مشكلة في النص وهي سذاجة بعض المشاهد مثل الأبطال الذي يشاهدون بعضهم بعد عشر سنوات ولا يعرفون بعضهم .. الفتاة ابونين التي عاشت مع ابيها وامها في ماخور وفجاة تحولت مضحية.. اين عرفت هي هذا الشعور ؟ .. ولكن في النهاية العرض عجبني وطلعت مبسوط منه .. علي فكرة هوجو مات وعنده 83 سنة ومشي في جنازته 3 مليون مواطن اعتبروه قائدا قوميا بسبب الرواية دي
19 Comments:
This comment has been removed by the author.
باسم بيك شرف
ايه الاخبار يامعلم
عجبني اوي الكلام الموضوعي بتاعك تعليقا علي المسرحيه دي
لدرجة اني لازم هروح اتفرج عليها ان شاء الله
أشطاط
صباح الفل يا ابو شادي
ربنا يخليك يا فنان وان شاء الله هتعجبك بس سارب تكون لسة شغالة
قشطات
باسم يا باسم
bonjour
بص بقى..انا لسه بتعلم القرايه
ومقرتش البؤساء
ولا اتفرجت عليها
وعشان كده اتبسط اوى من اللى انت كاتبه
وغالبا حعمل رحله للمسرح القومى
بس الملم بؤسائى وانطلق
لقد تم اضافة اقتراك لدفتر الاعمال
دفتر؟؟؟!!!!
!!من ايام لوى فيليب الكلمه دى..
ممكن بلاش قشطات عشان اليومين دول دايت؟؟؟
صباح شريف افندم
ازيك يا عم باسم
أنا ما شفتش المسرحية دي ، بس انا متابع المسرح إلي حد ما . ومش عارف انت ليه زعلان من المسرح ؟ وللا يمكن من المسرح الكلاسيكي بس ؟ و للا المسرح الانجليزي و الفرنساوي ؟ عموما المسرح الاسباني روعة ، ومسرحياتهم دمها خفيف و فيها حبكة ، بس لسه ما خدش حقه عندنا . عموما تعليقك علي المسرحية بيقول انك برضو بتحب المسرح ، يا رب أكون سبب في انك تشوف مسرحية اسباني في المسرح القومي قريب . صباحك فل .
ازيك يا عم باسم
أنا ما شفتش المسرحية دي ، بس انا متابع المسرح إلي حد ما . ومش عارف انت ليه زعلان من المسرح ؟ وللا يمكن من المسرح الكلاسيكي بس ؟ و للا المسرح الانجليزي و الفرنساوي ؟ عموما المسرح الاسباني روعة ، ومسرحياتهم دمها خفيف و فيها حبكة ، بس لسه ما خدش حقه عندنا . عموما تعليقك علي المسرحية بيقول انك برضو بتحب المسرح ، يا رب أكون سبب في انك تشوف مسرحية اسباني في المسرح القومي قريب . صباحك فل .
dodda
صباحك قشطة
هتتبسطي قوي بقراءتها وبلاش قشطات عشان الدايت
قشطات ؟
ابو حميد
نهارك سعيد يا معلم
انا مش زعلان من المسرح ولا من المسرح الكلاسيكي لكن زعلان ان فيه مسرح مهم ظهر في الفترة الاخيرة ومحدش سمع عنه حاجة احنا بنشتغل في دايرة صغيرة قوي
بالنسبة للمسرح الاسباني اشتغلت اكتر من مسرحية اسبانية وخصوصا لاني دارس اسباني كمان
فقشطااااااات
قشطات عليك ياأستاذ باسم..
فعلا الرواية تحفة وتحولها لمسرحية امر من الصعوبة خصوصاً في تحديد الأماكن المحورية ودا اللي بيتطلبه المسرح.
قراءتك واعية رغم إني ماشفتش المسرحية بس قريت الرواية..
مربات ياريس وسلم لي على أستاذ وليد خيري..
(زميلك في مسلسل راسين في الحلال )
ابو حمييييد
صباحك جميل يا معلم ..
يا معلم منور المسلسل
لا احد الان ينافس بؤساء مصر , فهم يضعون الاحجار الثقيلة على بطونهم كى يخرسوا صوت الجوع وتحسبهم اغنياء من التعفف
الفقر عدو حقيقى يلازمنا ابتداءا من شربة ماء نظيفة الى جلسة مريحة فى جحر لا يتهافت عليه السحالى
تحياتى
اميمة عز الدين
اميمة
معاكي حق طبعا في بوساء مصر
البؤس علي فكرة ملوش وطن طالما القهر موجود
تحياتي
3aiza ashofha :(
باسم باشااااا
دائماً متألق وعينك ماشاء الله ثاقبة وموضوعي جداً
حقيقي كان نفسي احضرها إنما مع الاسف الظروف لا تسمح
وانت حققت لي متعة متابعة العرض بالصورة اللي رسمتها
تحياتي
Mony The Angel
ان شاء الله هتتعرض قريب
وياريت تشوفيها وتقوليلي رايك
وليد باشا
اشكرك وربنا يخليك وان شاء الله لما تتعرض تاني قريب ياريت تروح وتستمتع بيها
قشطات
باسم باشااا
إسمح لي أضيف اللينك بتاعك عندي مع المدونات اللي بتابعها بشكل دوري
موافق مش كده
أوكي
سلام
يا باشا شرف ليا من غير ماتقول
حقا نص مسرحي رائع
و بالطبع له اسقاطات سياسية على وضعنا الحالي في مصر
شاركت في تمثيل النص ده في مسرح الجامعة سابقا
و كنت بلعب دور ماريوس
تحياتي لك
Post a Comment
<< Home