Saturday, February 10, 2007

انا حابب اشكر

كم سعدت باصدار كتابي بشكل غريب وكأن العالم قد سعد ايضا معي

وسعدت اكثر عندما علمت من مجلة صباح الخير ان المجموعة المسرحية ( جزمة واحدة مليئة بالاحداث ) من اكثر الكتب مبيعا في معرض الكتاب وزادت سعادتي عندما توالت الاخبار بهذا في اكثر من مصدر اعلامي

لم اكن اتصور ان كتاب المسرح قد يصل ليد القارئ

يمكن بسبب ما عانيته في نشر هذا الكتاب والمقولة الثابتة
المسرح لا يبيع
هات رواية
او اكتب علي الكتاب مجموعة قصصية
وغير هذا بكثير

ولكن ميريت غامرت بالكتاب وبالتجربة والحمد لله اثبتت لكل دور النشر ان العمل يفرض نفسه والقارئ يحدد ما يحتاجه

لك الحق ان تختلف معي في كون القارئ ليس بحاجة للمسرح ولكن انا اري القارئ بحاجة لان يري ما يدور بروؤسنا عله يحدث تطهيرا او متعة

ليس هناك قالبا ثابتا للحياة
وهكذا في الفن

شاكرا لكل من اهتم بقراءة الكتاب
وشاكرا لكل من ساهم بكسر قواعد القراءة

هذا من اجل الحياة


ويارب تستمعتوا بجزمة واحدة مليئة بالاحداث

10 Comments:

At 2/10/2007 12:39 PM, Anonymous Anonymous said...

ربنا كريم كرمه مالو حدود
انا لسه مقرتش الكتاب لسه مستنياه
وبصراحه انا عمرى ما قريت كتاب مسرحى من اساسه بس ان شاء الله خير

يالا ربنا يوفقك دايما

 
At 2/10/2007 12:39 PM, Anonymous Anonymous said...

ربنا كريم كرمه مالو حدود
انا لسه مقرتش الكتاب لسه مستنياه
وبصراحه انا عمرى ما قريت كتاب مسرحى من اساسه بس ان شاء الله خير

يالا ربنا يوفقك دايما

 
At 2/10/2007 5:46 PM, Blogger abdallah ahmed , عبدالله احمد said...

مبرووووووووووووووك يا معلم

 
At 2/11/2007 8:28 AM, Blogger Mirage said...

بنبارك مرة تانية على المجموعة المسرحية .. واضح إنك لسه لم تتحها للمناقشة

عموما أنا مستنية :)


****
العمل الجيد بيفرض نفسه دايما

 
At 2/11/2007 9:37 AM, Anonymous Anonymous said...

c'est génial on dit toujours ce qui perserve gagne la patience donnes les miracles bonnes contiuations et surtout bonne chance

 
At 2/11/2007 1:33 PM, Blogger كراكيب نـهـى مـحمود said...

الفنان المبدع باسم/ لم اسعد بقراءه عمل مسرحي كما سعدت بكتابك
لن اكتب عنه الان لان له بوست كامل في مدونتي قريبا لما احل مشكلة الاكونت الجديد انا خلصتها مرتين واستمتعت بيها جدا
مبروك وفي انتظار كل اعمالك القادمة

 
At 2/11/2007 2:18 PM, Anonymous Anonymous said...

tab3an yabasem lazem alketab ye7a2a2 a3la mabee3at fy alma3rad le2an al kelma alkwayesa betefred nafsaha
we ketabak ya basem mesh bas kasar....la2 da dammar al kawa3ed al masra7ya al ma3roofa
rabena yekremak ya basem anta testa7e2 aktar men dahwe rabena yewaffa2na kolena 3alashan ne3raf net3alem mennak
ahmed wael

 
At 2/11/2007 4:38 PM, Blogger AZ said...

والله انا مبسوطه جدااااااااااااااا ان الناس بدات تقرا مسرح.. بجد سعيده جدا... طول عمرى بحس ان الكتابه المسرحيه فيها تفاعل اكتر من الروايه.. يمكن ده شىء راجع لطبيعتى معرف!!1 ب بحس دايما ان الروايه يا بتوحد مع البطل او البطله يا اما ببقى ضدمهم تماما لكن المسرحيه معرفش بحس انى جواها بشكل او بآخر.. قبل مالت واعجن اكتر من كده المجموعه عجبتنى وانا منشكه ددا ددا ددا ان المرسح بيبع فمصر يا واد عمى

 
At 2/11/2007 6:49 PM, Blogger باسم شرف said...

عزيزتي رانيا
اشكرك علي اهتمامك بمحاولة قراءة المسرح فهدا شرف له ويارب نسخة الكتاب تصل اليك عندكم في بلدكم
...................
عبدالله باشا
الله يبارك فيك
..........................
ميراج الجميلة
اشكرك والله يبارك فيكي
وربنا يخليكي دايما وتقولي برأيك
........................
كلام بالفرنساوي وانا ابيض في الحقيقة في الفرنساوي علي لك الشكر مني
...................
عزيزتي نها كراكيب كما تفضل الاسم
الله يبارك فيكي وهدا شرف عظيم لي انا تقرأي كتابي واسمع رايك واسعدني اكثر انكي استمتعي مع مسرحنا ويارب دايما
....................
احمد وائل
الله يبارك فيك وربنا يخليك يامعلم
ويارب دايما عند حسن ظنك
.....................
امينة
اشكرك وانا كمان مبسوط جدا بده واشكرك علي اهتمامك اللي انا سعيد بيه جدا والله

 
At 2/12/2007 3:47 PM, Blogger محمد عز الدين said...

المسرح دنيا لوحده
والكاتب المسرحي الجيد لايام دي
عملة نادرة
وانت كده فعلا يا باسم
تحياتي

 

Post a Comment

<< Home