Friday, January 19, 2007

ساعات بكونك


ساعات بنكون شبه بعض قوي لما بتكلم مع حد غريب
وساعات بكون غيرك خالص لما بتكلم معاكي
عارفة !
ان اول مرة أضحك كانت امبارح ؟
عارفة ليه ؟
لان اول مرة أحس بانك خلاص بعدتي .. وبقيتي مش شبهي
واسكتي بقي
ما خلاص عرفت اني منفعش اكون بحب ..

50 Comments:

At 1/19/2007 3:41 PM, Blogger علي الألفي said...

يوبيييييييييييييي
انا فرحان جدا اني اول تعليق عندك
عايز اهنيك على النتيجة اللي وصلتلهاو اعزيك في نفس الوقت
ما خلاص عرفت اني منفعش اكون بحب
و هو ده نفس اللي انا كاتبه اخر بوستين
المهم
انا عايز اأكد عليك بجد و اقولك انك ماتنساش تيجي حفلتي في الساقية
انا هنا باعزمك لانك واحد من الناس اللي بقيت باعتبرهم عزوتي و اهلي
و هاستناااااااااااك

 
At 1/19/2007 3:46 PM, Blogger shaimaa said...

احساس وحش اوى ان راجل يحسه
او اى بنى ادم
بس بالتركيبة اللى انت كاتبها دى و ان الراجل يعترف بيه متيهالى حاجة صعبة اوى


عجبتنى الجملة الختامية
اسكتى بقى انا هلاص مبقتش اعرف احب

و الصورة روعة
الكفوف المتلامسة فى منتهى الروعة
و الجملة اللى على الصورة كمان

الانانية ..نفاية الاحلام

بس لو الوضع كده
هو اللى كسبان انه خلاص سابها

لكن ميتوقفش عن الحب

 
At 1/19/2007 6:15 PM, Blogger tamer afify said...

باسم الفنان
حقيقية قوي الجمل
وبترصد بعد نفسي رهيب
بحييك على طبيعيتك في النص

 
At 1/20/2007 1:46 AM, Anonymous رانيا said...

ما خلاص عرفت اني منفعش اكون بحب

جملة مؤثرة جدا و مؤلمة و الصورة المرفقة جعلتها اكثر ألما

و يا ريت ما عرفت!!!!

لأنها أوحش احساس ممكن يعرفه الانسان

لا لا لا أكيد بنعرف كلنا نحب

 
At 1/20/2007 2:44 AM, Blogger شيماء زاهر said...

البوست جميل يا باسم :)
بس بعيدا عن ده..إيه أخبار الكتاب. نازل ع المعرض؟

 
At 1/20/2007 6:04 AM, Anonymous shaimaa said...

بوست فعلا جميل بس صدقني محدش يقدر يعيش من غير حب يا باسم

 
At 1/20/2007 10:19 AM, Blogger ساعه الغروب said...

مش لاقيه بجد كلمات تعبر عن اعجابى بالبوست

كلماتك معبره بجد وعميقه اوى

دى اول مره ازور المدونه بتاعتك
فاسمحلى اتواجد تانى لو ممكن

 
At 1/20/2007 2:43 PM, Blogger ME said...

إيه الكلام الجامد ده يا استاذ؟

أكتر من رائع كالعادة :)

بس عاوزة اقولك ان مافيش حاجة بعيد على ربنا .. اللى النهاردة ماينفعش .. بكرة ان شاء الله هينفع .. و قشطة ;)

 
At 1/21/2007 12:17 AM, Anonymous Anonymous said...

بيبي_فلاور
حلو كتير المثل اللي بيقول :
رحم الله امريء عرف قدر نفسه ، والأحلى ان الواحد يعرف معناه الحقيقي ، واعتقد انك عرفت معناه وطبقته عزيزي بسوم .

 
At 1/21/2007 10:06 AM, Blogger nour said...

باسم..البوست جامد اوى..كالعادة مبعرفش اتكلم لما بيكون عاجبنى حاجة
بس انا حاسه ان ينفع تكون بتحب
ينفع اوى يعنى

 
At 1/21/2007 11:20 AM, Blogger مصطفيتش ابن حفصوتشا said...

متأكد؟

 
At 1/21/2007 11:34 AM, Anonymous Anonymous said...

هو ينفع يا باسم ان واحد ميعرفش يحب؟
امابالنسبه للبوست فهو احساسه عالي
جدا وحلو اوي
احمد وائل

 
At 1/21/2007 4:03 PM, Blogger susan said...

تلاقائية وسلاسة الأسلوب خلت الكلام يوصل بسهولة والم
الحياةهي انك تعرف تحب )

 
At 1/21/2007 4:19 PM, Anonymous Anonymous said...

صحييح يا بسوووم
مبروك الف مبروك
وكمان الف مبروك
انا سمعت ان المجموعه خلاص حاتنزل في المعرض
مبروك يامعلم وعقبال المجموعه اللي جايه
احمد وائل

 
At 1/22/2007 2:13 AM, Blogger bagabigo said...

باسم بجد بجد انت كتبت احساسى بالظبط اللى مقدرتش انا اكتبه بس انا خلاص عرفت انى مبعرفش و خلاص مينفعش انى اكون بحب بجد حلوة اوى

 
At 1/22/2007 3:26 AM, Anonymous إيهـــاب said...

باسم
اسأل نفسك سؤال مهم ..انت ليه سميت البوست بتاعك (ساعات بكونك ) ..ولا ايه ؟
إيهاب

 
At 1/22/2007 12:02 PM, Blogger we2am said...

mmmmm...fe3lan??!

 
At 1/22/2007 12:02 PM, Anonymous Anonymous said...

معرفش ليه لما بقرى كلامك ببكي
كلنا جوانا للأسف مناطق بتوجع اوي
و يمكن وجعها ملوش علاقة بنهاية أي شيء
بس أهي بتوجع و خلاص
عارف ليه
لأننا للأسف بنكبر
بنكبر على كل شيء جميل
حتى الحب
و الي امبارح عملناه ببراءة متناهية مفعمة بالحياة
النهاردة خلاص مبقاش عندنا استعداد نعمله
لأننا ببساطة كبرنا و عقلنا
لأننا ببساطة بقينا بنحكم عقلنا
و لأننا خايفين
خايفين نتوجع تاني
خايفين نزود مناطق الحزن الي جوانا
خايفين يزيدوا واحدة و احنا لسة مخلصناش من آثار الأولى
الحب بالتأكيد اجمل شيء في الوجود
بلاش تصادر على نفسك
سيب نفسك
و متخافش
سيب نفسك قبل ما تنسى ازاي تعرف تحب
و على فكرة
حتى لو قررت ده مش هتقدر
لانك ببساطة و بكلامك ده بتأكد انك عاوز و محتاج أوي تحب
أقولك
سيب الحياة تمشي

 
At 1/22/2007 10:32 PM, Blogger cat_eyes(همس الليل) said...

فعلا كلام كلو صدق يا باسم
سعات بنكون غيرنا مع الغرب وسعات عفويتنا بترسم ناس تانيه غيرنا
وجميل الاعتراف بانك لا تعرف الحب ودا كان رايى فيك ههههههههههههه

 
At 1/24/2007 9:32 AM, Anonymous heba said said...

طبيعى فى اول لقاء مع غريب كل الواحد بيحاول يتقارب مع التانى فى التفكير وفى اللقاء التانى كل واحد يحاول يفرض رايه وتفكيره ويحاول اقناع التانى انه الاصح وفى اللقاء الثالث يبداء الاختلاف الفكرى يقترب لقه الشجار ثم تتوالى بعد ذلك الخلافات والخناقات والشتائم وكل دا ليه لمجرد اختلاف وجهات النظر
..............!!!!!!! معأن لو كل واحد فكر يستفيد من اختلاف الاخر معه.... مكانش دا بقى حالنا ...... السنه تتجادل وخلاص

 
At 1/24/2007 3:00 PM, Anonymous Anonymous said...

علي الالفي
اشكرك يامعلم والنتيجة واحدة عندنا كلنا

واكيد هاحضر الحلفة ان شاء الله

..............................
شيماء
دمعة الرجل وقهره هي نهاية الالم ولن يتبقي الم بعده

لكن المكسب والخسارة لنا جميعا
..................
تامر العفيفي
الشاعر الجامد شكرا علي تحيتك للنص
دي حاجة كده علي ما قسم
..................
رانياااااااااا
اشكرك ولكن حكاية كلنا بنعرف نحب انا مش عارف بس كلنا ممكن منعرفش امتي نحب
..............
شيمتء زاهر
اشكرك والكتاب المفروض انه يكون في المعرض يا استاذة
اشكر اهتمامك
.......................

 
At 1/25/2007 10:02 AM, Anonymous رانيا said...

انا شايفة ان اللى بيحب مش بيتكتك و
لا بيخطط و لا يفكر هيحب و لا لاءه؟
و ساعات مش بيعرف هو بيحب حبيبه ليه؟؟


هو بيتأندل و يحب و خلاص
انا شايفة كده و الله اعلم

اه صحيح ممكن يلاقى نفسه حب حد غلط
او كان شايف حبيبه غلط
او مش هو اللى بيدور عليه عادى ده يا ما بيحصل
بس ان فى حد مينفعش يحب دى صعبة قوى و لا ايه؟؟؟

 
At 1/25/2007 3:11 PM, Anonymous محمد عز الدين said...

انا بس حبيت اسجل اول دخول ليا عالبلوج بتاعك وارجو اني ما اكونش ضيف تقيل
وارجو انك تفتكرني
انا شاعر عامية ارجو انه يكون قد المقام

 
At 1/25/2007 4:51 PM, Blogger باسم شرف said...

شيماء
ياريت يكون
..........................
ساعة غروب
انتي منورة المكان علي طول والبيت بيتك

علي فكرة عنوان مدونتك جميل واللي فيها جامد وعحبني
.......................
me
ربنا يخليكي
والله انتي اللي جميلة يااستاذة
وقشطة
..........................
عزيزتي عبير
الاحلي انك نورتي المدونة وكله عند الله
.......................
نورااااا
تفتكري ينفع ؟
يمكن ههههه
شكرا علي الاطلالة كتابة بالخليجي اهو ياستي
........................

 
At 1/25/2007 5:18 PM, Blogger باسم شرف said...

مصطفيتش ابن حفصوتشا ...
ربما .........
.....................

susan
الحياةهي انك تعرف تحب وعشان كده الحياة مش سهلة
.....................
احمد وائل
ربنا يخليك والله يبارك فيك
........................
هاجر
انا قلت بس لما اكون عايز اكون هاكون
وبايدك بس لكل اختيار نتيجة
واشكرك
.,..............
ايهاب
ياولد ياناصح
عشان ساعات مش دايما زي ساعات بعيش هو يعني انا مت ههههههههههه
شكرا ياهوبا ياجن
.......................
عزيزي المجهول
انت معاك حق
وعلي فكرة انا سايب نفسي خالص
ياريت تبقي تسيب اسمك عشان اقول ازيك او شكرا يا كذا ههههههه
قشطة
...........................
همس الليل
اشكرك
بس رايك فيا زي الليل ممكن يخلص عشان النهار ياخد مكانه
ياست هانم كلنا ولاد تسعة هههههههههاو اي رقم
.................
هبة
السنه تتجادل وخلاص
فعلا لاننا مجتمع روح من زمان والله ومش جاي تاني
قشطة شكرا علي وجودك اللي نورتيني بيه
.......................
رانيا
للمرة الثانية علي التوالي مرحبا ومعانا اتصال ونقول الوو
بس ان فى حد مينفعش يحب دى صعبة قوى و لا ايه؟؟؟
او ينفع .. صدقيني لازم نعرف نعيش ازاي عشان نقدر ننام مش نحب بس
.............
الشاعر الجميل محمد عز
انتي نورتنا يا عم والله
وطبعا فاكرك وقد المقام ياعم ههههههههه شكرا علي وجودك

 
At 1/25/2007 7:28 PM, Blogger frozen love said...

ساعات بنكون شبه بعض قوي لما بتكلم مع حد غريب

de 72e2a...nice words rghm enha kasya awy

 
At 1/26/2007 4:36 AM, Blogger باسم شرف said...

frozen love
اشكرك علي التعليق
القسوة انك تكون عايش ومش عارف انت رايح فين

 
At 1/26/2007 6:31 AM, Blogger علي الألفي said...

بسوووووووووم يا جمييييييييييييييل
الحفلة ان شاء الله يوم التلات الجاي 30/1 الساعة 8 في قاعة الحكمة فرقة
step by step
بجد هاستنااااااك جدا جدا جدا

 
At 1/26/2007 9:26 AM, Blogger باسم شرف said...

وئام

اشكرك علي التعليق الغريب ده ممممممم
مش فعلا قوي ههههههههه

 
At 1/28/2007 5:46 PM, Blogger Memo said...

مش عارفه اعتقد ان كل انسان بيدور على حجات معينه لو ملقهاش مينفعش يكون بيحب ولو لقاها كلها او حتي 90% اعتقد برضه كدا هوا حب
تحياتشي

 
At 1/28/2007 6:06 PM, Blogger باسم شرف said...

علي الالفي
بالتوفيق ان شاء الله
وانا سمعت صوتك الجميل علي مدونتك وهاحضر ان شاء الله

................
ميمو
اعتقد ان كل انسان دايما ليه فلسفة حتي وان كانت بسيطة لوجوده واللي بيختار بيتحمل نتيجة اختياره

وطبعا معاكي حق ...واشكرك علي التعليق

 
At 1/28/2007 8:30 PM, Blogger Baher said...

حلو000 ومؤثر

 
At 1/29/2007 6:25 AM, Blogger rokaaa said...

ما خلاص عرفت اني منفعش اكون بحب
عندك حق والله , على فكره انا اكتشفت ان هى دى الحقيقه بجد , هى اه ممكن تكون مره بس هى دى الحقيقه ان انت منفعش تكون بتحب ولا انا ينفع اكون بحب ولا اى حد خالص ينفع يحب
شكرا
روكى

 
At 1/29/2007 11:49 AM, Blogger دعاء عادل said...

عارف يا باسم اصعب من انك تسيب حد او حد يسيبك واصعب من انك تكتشف خلاص انه مش بقى شبهك
انك تعرف خلاص انك ماينفعش تحب
البوست حلو اوووووووووووووووووى يا باسم
كلمات قليله لكن جواها معانى كتير اوى
براحه علينا ياعم شويه حرام عليك

 
At 1/29/2007 5:47 PM, Blogger باسم شرف said...

روكي
ايه ياعم انت شايف الدنيا سودا ليه كده ........... كلنا بنحب الدنيا والناس والشيشة والمية والهوا
ياعم خليها علي الله
شكرا علي التعليق وسعيد جدا لانك نورت المكان
.................
الكاتبة دعاء عادل
اشكرك علي هذا الكلام الجميل واشكر وجودك لدينا ويشرفنا وكله من زوق سعادتك
يارب دايما نورك هنا
................

 
At 1/31/2007 1:54 AM, Blogger Dalia Ziada said...

على فكرة يا باسم ما فيش انسان في الدنيا مش بيعرف يحب أو ما ينفعش يحب, لأن ده جزء من تكويننا لكن ساعات بنحس إن الحب اللي جوانا في ناس معينة لا تستحقه و ليس لدينا الجرأة لإعلان موقفنا فنترجم ذلك على أنه نقص فينا و إن احنا اللي مش بنعرف نحب

لكن الحقيقة مش كده خالص

و بعدين لو الناس كلها مش بتعرف تحب أنت بالذات ما ينفعش تكون زيهم لأنك حساس جدا و دي اجمل صفة فيك

و تحياتي

 
At 1/31/2007 4:01 AM, Blogger أبو أمل said...

متناقض اننا
منعرفش نحب
احنا نرف بس
ممكن
د

ما اتوفرتش ظروف

 
At 2/01/2007 9:47 PM, Blogger Dananeer said...

حلوه

 
At 2/02/2007 5:49 PM, Blogger باسم شرف said...

داليا
انا معاكي في كل اللي قولتيه لكن احنا مجتمع مبيعرفش يقرر

وياستي اشكرك علي كلامك الجميل

............
ابو امل
انت صح
اشكرك
...................
دنانير
علي فكرة انتي بتغيبي كتير لكن نورتي
واشكرك

 
At 2/05/2007 3:00 AM, Blogger علي الألفي said...

باسم يا برنس
انا محبط جدا لعدم حضورك الحفلة
و انت عارف انا كان نفسي اعرفك
زي ما اتعرفت على بلوجرز كتير كانوا منورين
على فكرة انت مش محتاج تبرر
بس انا محتاج تفسيييييييييييييييير

 
At 2/05/2007 5:12 AM, Blogger باسم شرف said...

علوة يافنان
ازيك اولا ومبروك علي الحفلة وسمعت انك كسرت الدنيا
لكن مجتش والله لان اليوم ده كان اول يوم نزول كتابي فكنت في المعرض طول اليوم وكان فيه حفلة توقيع ليا ومكنش ينفع اعتذر لكن والله كنت جي لكن متعوضة ....
بالتوفيق دايما ياعلي

 
At 2/06/2007 11:50 AM, Blogger Mirage said...

مرحبا ..
كتاباتك تلقائية إلى حد كبير .. ربما هى البساطة التى أعجز معها عن الفهم التام

متى ستناقش مجموعتك المسرحية؟؟

 
At 2/06/2007 12:33 PM, Blogger محمود عزت said...

باسم باشا
سعيد إني قابلتك إمبارح :)

 
At 2/07/2007 5:00 AM, Anonymous محمد عز الدين said...

يا عم مبروك على مجموعتك المسرحية الجديدة
وخساره ان الواحد مش عارف يشوفك
يباركلك بنفسه
بس ع العموم الف الف مبروك
ومستني بوستاتك الجديده
بقالك كتير مانزلتش حاجه جديده

 
At 2/07/2007 8:30 PM, Blogger باسم شرف said...

ميراج
سعدت بمرورك وبتعليقك الجميل
مستني شوية مناقشات المجموعة لحد ما الناس تقرا شوية
ياتري قريتي ولا لسة ممممممممممم ؟
.......................
محمود عزت
انا اكثر سعادة لاني تعرفت بك
.............
الشاعر محمد عز
الله يبارك فيك يامعلم واتمني ان الكتاب عجبك

والله مبنزلش بوستات لان البلوج فيه مشكلة مش عارفها لغاية دلوقتي
اشكرك ياجميل

 
At 2/09/2007 7:54 AM, Blogger Mirage said...

قريتها .. قريتها
:)
فيه حاجات فيها حسيت فيها حكمة كبيرة وحاجات تانية مش فهمتها برغم عبقريتى المشهودة
:$

أسلوبك جميل ونصوصك المسرحية كمان عجبتنى

بس ده تعليق على الماشى لحد ما تبدأ المناقشة علشان مش أحرقها على الناس اللى لسه مش قريتها

 
At 2/09/2007 8:08 AM, Blogger باسم شرف said...

اشكر ليكي اهتمامك بقراءةالكتاب واتمني ان يكون عند حسن ظنك

وان شاء الله هاقول عند اول مناقشة

 
At 6/17/2007 11:07 AM, Anonymous Anonymous said...

bvvvhh

 
At 6/17/2007 11:10 AM, Anonymous Anonymous said...

بصراحه تعبيراتك جامده و مؤثرة

 
At 6/17/2007 11:14 AM, Anonymous Anonymous said...

بصراحة تعبيراتك جامده و مؤثره يا برنس عبورة

 

Post a Comment

<< Home